Жаңы жолдор региондорду бириктирип, экономикалык өсүүгө көмөктөшүү

Кыргызстанда акыркы жылдары жол курулушу активдүү өнүгүүдө. Мамлекеттик бюджеттин колдоосу менен стратегикалык, мамлекеттик жана жергиликтүү жолдорду оңдоп-түзөө, ошондой эле эл аралык транспорт коридорлорун өнүктүрүү боюнча ири долбоорлор ишке ашырылууда. 2025-жылга карата асфальтталган жана жаңы курулган жолдордун узундугу 1200 километрге жетет. Бул жолдор эл аралык транзитти камсыз кылып, жүктөрдү ташууга, туризмди өнүктүрүүгө, жарандардын кыймылын жеңилдетүүгө жана өлкөнүн экономикалык өсүшүнө олуттуу салым кошот.

Республика жетекчилигинин колдоосунун аркасында жол тармагына бөлүнгөн бюджеттик каражаттар көбөйүүдө, бул ири инфраструктуралык долбоорлорду ишке ашырууга мүмкүндүк берет. Бул жылы бир нече ири жолдор ачылып, пайдаланууга берилди. Кыргызстан Республикасынын Транспорт жана байланыш министрлигинин маалыматы боюнча, Узген – Мырза-Аке – Кара-Кулжа жолунун 34 км узундугу боюнча курулуш толугу менен аякталды. Жумуштар быйыл башталып, августта бүттү. Жол заманбап стандарттарга жооп берет: ал жарык менен камсыздалган, айылдарда жөө адамдар үчүн тротуарлар жана аялдамалар курулган. Бардык жумуштар төрт айдын ичинде аякталды.

Ош – Баткен – Раззаков автожолунун 47-75 км участокторунда асфальт төшөө толугу менен аякталды. Курулуш жумуштары март айында башталып, азыркы учурда кошумча иштер жүргүзүлүүдө: тротуарлар, жол белгилери, жарык жана белгилөө иштери орнотулууда. Ошондой эле, 2024-жылы Ош – Баткен – Раззаков жолунун асфальттоо иштеринин аякташы менен үч көпүрө курулуп, пайдаланууга берилди.

Улуттун транспорттук инфраструктурасын өнүктүрүү максатында «Тюп – Кеген» долбоору ишке ашырылууда, ал Дүйнөлүк банк тарабынан каржыланууда. Бул жылы 39-76 км участоктун курулушу толугу менен аякталды, ошондой эле Каркыра – Турук – Сары-Жаз жолунун 13 км узундугу курулду. Долбоордун алкагында Сан-Таш тарихи-мемориалдык комплекстин 1 км жолун куруу иштери жүргүзүлдү.

Тюп – Кеген жолу III жана IV категорияга кирет, жүк көтөрүмдүүлүгү 11,5 тоннага чейин, эки жол тилкеси бар жана жаңы технология боюнча мастикалык асфальтобетон менен капталган. Жолдун жалпы узундугу 53 км. Балыкчы – Тамчы – Чолпон-Ата – Корумду участогунда реконструкциялык иштер аякталды. Участоктун узундугу 3,9 км. Проект боюнча ар бир төрт тилке 3,5 метр тууралыктын, жалпы жолдун тууралыгы 14 метрди түзөт. Эл аралык трассадагы кыймылдын интенсивдүүлүгүн эске алуу менен жолдун жүк көтөрүмдүүлүгүн жогорулатуу каралган.

Жол тармагы боюнча эксперт Кубанычбек Мамаевдин айтымында, сапаттуу жолдорсуз экономиканын өнүгүшү мүмкүн эмес. Мамлекет бул тармакка өзгөчө көңүл бурууда. «Мурда жолдор каражаттын жетишсиздигинен курулган эмес. Азыр бюджеттин эсебинен оңдолуп жатат. Бюджет көбөйсө, экономика өнүгүүдө. Трафик өсүүдө, кыймыл күчөйт, жана мамлекет бардык жоопкерчиликти өзүнө алууда. Жумуштар кыска убакыттын ичинде аякталды», – дейт эксперт.

Кыргызстанда автомобиль жолдорунун жалпы узундугу 34 миң км түзөт. 2021-жылы 175 км, 2022-жылы 488 км, 2023-жылы 673 км, ал эми 2024-жылы 802 км жол курулду. Ошондой эле, акыркы жылдарда аймактарга бөлүштүрүлгөн жол техникасынын саны кыйла көбөйдү. Жол фондунун эсебинен 750 бирдик атайын техника сатып алынды, 2026-жылы дагы 484 бирдик сатып алуу пландалууда.

Жооп калтырыңыз

Сиздин email жарыяланбайт. Милдеттүү талаалар * менен белгиленген